FANDOM

Robert Brantberg: Korpikenraali

  • s. 33 Ausbildungstruppe Lockstedt => s. 34 toukokuussa 1916 puolitoistatuhatta miestä; Köningl. Preuss. Jägerbataillon 27
  • s. 33 Runar Appelberg ylennettiin Oberzugfuhreriksi toisessa komppaniassa 5.2.1916
  • s. 35, 31.5.1916 27. kolmella junalla 40 upseeria ja 1400 miestä rintamaa kohti. Kolmen päivän kuluessa Kuurinmaalle Venäjän puolelle rajaa Jelgavan lähelle Tielmunden tyhjään kartanoon kahdeksaksi päiväksi lepäämään. Jelgava (Mitau) 50 km Rii'asta lounaaseen Lielupen (Aa-joki) varrella. Bartolomeo Rastrellin piirtämä 300 huoneen herttuapalatsi, jossa oli 300 huonetta, jossa oli ollut maanpaossa Ludvig XVIII seurueineen. Rastrellin piirtämä lukio Academia Petria, 50 000 kirjaa tai käsikirjoitusta. Marssi 10 km Jelgavasta pohjoiseen Rii'an tien oikealle puolelle ja 4 km rintamapätkä.
  • s.36-37 juhannuspäivän jälkeisenä päivänä 25.6.1916 sunnuntain vastaisena yönä suomensuomalainen ja ruotsinsuomalainen eristysleiristä värvätty merimies loikkasivat venäläisten puolelle. (+ Rasila). 25.6.1916 10:45 alkoi venäläise tykistön tulitus, noin 600 kranaattia 50 metriä ylitse. 11 mennessä jääkäritykistö vastasi tuleen ja tilanne jatkui 26.6.1916 saakka kello aamuyhteen. Kaksi suomalaista jääkäriä kaatui ja kaksi haavoittui. Saksalaisiin ei kohdistunut tulitusta.
  • 37 heinäkuun puolessa välissä 1916 pommikoneiden ja kranaattien tukema venäläisten läpimurtoyritys ilman tulosta. Gruppenfuhrer Lauri Malmbergin haupitsijaos palkittiin erityismaininnalla ja tykinjohtaja toisen luokan rautaristin.
  • 37 heinäkuun lopussa pioneerikomppania kunnostautui Schmardenin kylän taistelussa ja lisää rautaristejä jaettiin.
  • 37, 24.8.1916 jääkärit siirtyivät rintaman vasemmalle sivustalle pohjoisimmiksi. Vastassa oli siperialainen tarkk'ampujarykmentti 300 metrin päässä. Ensimmäisenä päivänä kaatui yksi ja haavoittui usea jääkäri. Syyskuun lopulla yksi jääkäri loikkasi ja tuloksena oli tykkitulta. Jääkäri Erkki Raappana oli tarkk'ampujaa ja hänet ylennettiin lokakuun alussa 1916 Hilfsgruppenfuhreiksi, jonka vastaava saksalaisarvo oli jefreiter.
  • 38 lokakuussa 1916 kriisi. 60 passitettiin Bahrefeldin rangaistusleirille Hampuri-Altonan lähelle.
  • 38 marraskuussa venäläiset valmistelijat hyökkäystä kaivmaalla hautoja saksalaisia kohden ja tuomalla tykkejä. Venäläisten asemiin iskettiin partioilla. Joulukuun puolessa välissä Liepajaan lepoon.
  • 39 Kurhausprospekt. Kraal (bord). Joulu Liepajassa. 5.1.1917 kello 12 käsky olla valmiudessa. Venäläiset olivat tehneet 7 kilometrin läpimurron rintamaan Kuurinmalla Aa-joella. 20 asteen pakkasessa jääkärit lähtivät 6.1.1917 liikkeelle. 9.1.1917 kaksi Ranskaan aiottua saksalaisdivisioonaa tuli Itä-Preussiin ja reserveinä käytetyt suomalaiset saatettiin vetää viikon päästä Jelgavaan rintaman taakse. Taistelujen aikana komentajaksi tuli majuri Bayrerin seuraajaksi neljännen komppanian päällikkö Knahts. Bayer kaatui Verdunissa tarkastaessaan etulinja joukkoja.
  • Jelgavassa saksalaiset saivat ajatuksen perustaa viidensadan suomalaisen hiihtojoukot operoimaan venäläisten linjojen takana. Kahdeksankymmentä kieltäytynyttä jääkäriä otetiin kiinni, joista 70 lähetettiin entisten jatkoksi Bahrenfeldin rangaistusleirille. Pakkasta oli 35 astetta. Saksalaiset eivät saaneet kymmenenä päivänä sisäänmurtoa aikaiseksi. Jääkärit komennettiin helmikuun aluksi Tuckumiin reserviksi harjoittelemaan luentoja ja erikoiskursseja, mm. pioneerikursseja.
  • maaliskuun alussa jälleen Rii'anlahdelle naamioimaan teitä. Rauhallista. Maaliskuussa Venäjän vallankumouksen jälkeen päätettiin, etteivät suomalaiset ole enää taisteluyksikkö. Jääkäreille annettiin aselaji- ja alipäällystökoulutusta. Raappana siirrettiin konekiväärikomppaiaan heinäkussa ja komentokieli muuttui saksasta suomeksi.