FANDOM

Askelon on israelilainen kaupunki, joka sijaitsee noin kymmenen kilometriä Palestiinalaisten itsehallintoalueen Gazan osan pohjoispuolella Eteläisellä hallintoalueella. Antiikissa Askalon oli filistealaisten kaupunki. Nykyään kaupungissa asuu 105 100 henkilöä. Filistealaisena aikana kaupunki oli Derketonin eli Atargatisin palvonnan keskus. [1] Askelonissa on maailman suurin käänteisosmoosiin perustuva Askelonin suolanpoistovesilaitos, joka otettiin käyttöön 2005. Se perustuu Sidney Loebin ja Srinivasa Sourirajanin 1960-luvun puolessa välissä kehittämään menetelmään.[2]

Askelonin seutuMuokkaa

Askelonista kahdeksan kilometrin päässä Negban risteyksessä on Midgal-Ashkelon, arabiaksi al Majdal, Vanhan testamentin kielellä Migdal-Gaad. Nimet tarkoittajavat Askelonin tornia. [3]

--- 1948, 1961, 1972, 1983 and 1995.

HistoriaMuokkaa

Ensimmäiset tunnetut merkit asumisesta Askelonissa ovat neoliittiselta aikakaudelta noin 2000 eKr. 1000-luvulla eKr. kaupunki mainitaan el-Amaman kirjeissä. Tieto tästä löydetään 1800-luvulla.

Askelon on yksi filistealaisten kanaanilaisilta valtaamaan kreikkalaistyylisen viiden kaupungin kokonaisuuden, pentapoliksen, muodostaman kokonaisuuden osa, johon kuuluivat Askelon, Ashod, Ekron, Gaza ja Gath. Askelon sijaitsee Gazan pohjoispuolella ja Ashodin eteläpuolella.

Ramses II valloitti Askelonin 1289 eaa. Ayssyrian piiriin Askelon kuului Tigletpileser III:n ajoista alkaen sille veroa maksavana kaupunkina.Filistealaiset valloittivat kanaanilaisen Askelonin noin 1150 eKr. Persialaisaikana veroja maksettiin Tyyrolle. 734 eKr. Askelon tekee kapinan Ayssyriaa vastaan Aramin kanssa, jonka kuningas poistetaan vallasta. 701 eKr Askelon toimii lähtöalueena Ayssyrian hyökkäykselle Egyptiä vastaan.

200-luvulla kaupunki joutui ptolemaiosten vallan alaiseksi ja Antiokhos III:n ajoista seleukidien haltuun. Askelon onnistui itsenäistymään 104 eaa roomlaisten avulla saavuttaen entisen kukoistuksensa. Askelon säilyy itsenäisenä Kleopatran valtakautta lukuunottamatta. Herodes Suuri Askelonin itsenäisyydestä huolimatta kehittää Askelonia. 66 - 70 jKr juutalaiset tekevät kapinan. Kaupunkin asukkaat olivat määrätietoisia kristinuskon vastustajia melko myöhäisiin aikoihin saakka gazalaisten tapaan. [4]

1187 Saladin valloittaa Askelonin ja tuhotuttaa sen muurin. 1190 Rikhard Leinomanmieli valloittaa kaupungin. 1240 Rikhard Cornwallilainen, Englannin kuningas linnoituttaa kaupungin. Mamelukkisulttaani Baibars valloitti 1270 kaupungin, jonka jälkeen se hävitettiin linnoituksensa osalta. [5] Askelonin uskotaan olleen Herodes Suuren syntymäpaikka.

1596 asui Askelonin al-Majdalissa 559 muslimikotitaloutta. 1700-luvulla Askelonin antiikinaikaisia aineksia käytetään Akkotin ja Jaffan rakentamiseen.

1931 siellä asui 6 166 muslimia ja 41 kristittyä. Vuoteen 1948 mennessä sen väkiluku oli kasvanut 11 000:een. Israelin itsenäisyyssodan aikana Askelon oli etulinja-aluetta Gazassa Egyptin sijainnutta siirtoarmeijaa vastaan. Kun Egyptin armeija vetäytyi Askelonista, ottaa Givatin prikaati sen haltuunsa 5. marraskuuta 1948. Arabit pakenevat Egyptin armeijan vetäytyessä.

Hamas ampuu raketteja ajoittain Askelonin. 14. toukokuuta 2008 osui ostoskeskukseen. [6] ja 29. joulukuuta 2008 rakennustyömaalle. [7] 2. maaliskuuta 2010 yksi raketti osui kouluun, jota ei oltu kotijoukkojen toimesta määritelty suojatuksi. [8] 18. maaliskuuta 2010 ammuttiin raketteja, jolloin yksi thaimaalainen puutarhatyöntekijä kuoli. Myöhemmin ammuttin Negeviin neljä rakettia henkilötappioitta. Israel kosti iskun, jossa palestiinalaislähteiden mukaan kuoli 14 palestiinalaista. [9]

Arkeologiset kaivauksetMuokkaa

Askelon juutalaisuudessa ja kristillisyydessäMuokkaa

Askelonin ja muiden pentapolisten alkuperäisistä asukkaista avvilaisista on maininta 5. Mooseksen kirjan 2:23 :ssa:"Avvilaiset asuivat maaseudun kylissä Gazaan saakka, mutta Kaftorista lähtenyt kansa hävitti heidät ja asettui asumaan heidän alueilleen."

1. Mooseksen kirjan 10. luku sisältää luettelon Nooan pojista, Seemistä, Haamista ja Jafetista polveutuneista kansoista. 1. Mooseksen kirjan 10:6 mukaan:"Haamin pojat olivat Kus, Misraim, Put ja Kanaan. 1. Mooseksen kirjan 10:13-14 mukaan:"Misraimin jälkeläisiä ovat ludilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset, patrosilaiset, kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähtöisin sekä kaftorilaiset.

Joosuan kirjan 13:2-3:ssa todetaan, että alue on vielä israelilaisille valloittamaton:"Valloittamatta ovat vielä kaikki filistealaisseudut ja koko gesurilaisten maa. Alue, joka alkaa Sihorista, Egyptin itärajalta, ja ulottuu pohjoisessa Ekroniin saakka, kuuluu Kanaaninmaahan, ja sitä hallitset viiden filistealaiskaupungin, Gazan, Asdodin, Askelonin, Gatin ja Ekronin päämiehet sekä etelässä asuvat avvilaiset." Joosuan kuoleman jälkeen Juuda valloitti Askelonin. Tuomarien kirjan 1:18 mukaan:"Juudan joukot valloittivat Gazan, Askelonin ja Ekronin sekä niiden hallitsemat alueet." Sakarjan kirjan 9:5 mukaan:"Askelon näkee Tyroksen kohtalon ja joutuu pelon valtaan. Gaza vapisee kauhuissaan, samoin Ekron, silla tyhjiin raukeaa sen toivo, Askelon muuttuu autioksi."

Juutalaisten Talmudin, Vanhan testamentin sisältämän lain, Tooran ja Vanhan testamentin profeettojen selitysteoksen, mukaan avviitit kuuluivat filistealaisiin jo Aabrahamin ajoilta, joiden pääkaupunki oli Gerar ja kuningas niin Aabrahamin kuin Iisakinkin aikana Abimelek.

Tuomarien kirjan 14:19 mukaan:"Silloin Herran henki valtasi Simsonin. Hän meni Askeloniin ja surmasi siellä kolmekymmentä miestä, riisui heiltä vaatteet ja antoi ne arvoituksen ratkaisijoille. Raivoissaan hän sitten lähti kotiinsa."

  1. Viro, 144
  2. http://www.weizmann.ac.il/ICS/booklet/8/pdf/sidney.pdf
  3. Viro, 143
  4. Viro, 144
  5. Viro, 144
  6. http://www.youtube.com/watch?v=K81TDD9F70k&feature=related
  7. http://www.youtube.com/watch?v=2trN6I9YfpQ&feature=related
  8. http://www.haaretz.com/hasen/spages/1067547.html
  9. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3866065,00.html