FANDOM

Damaskoksenportti on kristittyjen nimitys yhdelle Jerusalemin vanhankaupungin seitsemästä toimivasta portista. Toinen kristillinen nimitys portille on ensimmäisen marttyyrin, Tapanin, mukaan Pyhän Stefanuksen portti. [1]. Ensimmäinen nimitys tulee siitä, että tie, joka alkaa Damaskuksenportilta, johtaa Syyrian pääkaupunkiin, Damaskokseen. Juutalainen nimitys portille on Sha'ar Shechem, שער שכם, eli Sikeminportti, koska Jerusalemin ja Damaskoksen välillä saman tien varrella on Sikemin kaupunki, jonka nykyinen nimi on Nablus. Portin arabiankielinen nimitys on ollut muslimivallan päivistä, 600-luvulta, alkaen Bab al-Amud, باب العامود , eli Pylväänportti, koska portin kohdalla oli Aelia Capitolinan roomalainen neliportti eli tetrapyloni osoittaman pääteiden risteystä. Tetrapyloni näkyy kuuluisassa mosaiikista tehdyssä Madabanin kartassa [2]

Kaupunkia lähinnä olevan seinä sulkee kaksi paksua pylvästä, joiden välillä on arabiankielinen kirjoitus, jonka mukaan porttia on rakennettu Solimanin toimesta hedsran 994. vuotena, joka kristillisessä ajanlaskussa alkoi 10. kesäkuuta 1537. On myös löydetty vesisäiliö sekä itä-länsi -suuntaista muuria. Kaivausten perusteella on päätelty, että portin vanhimmat ovat olisivat 100- ja 300-lukujen väliltä.[3]

KaupunkisuunnitteluMuokkaa

Kaksikerroksisen karavaanimarkkinarakennuksen suunnitelmaMuokkaa

Damaskuksenportin ympäristön ja muun aluesuunnittelun ajatuksena oli Arts and Crafts-suuntausta edustaneen brittiläisen arkkitehti Charles Ashabeen ajatusten mukainen U:n muotoinen kaksikerroksinen rakennelma, jonka neljäs seinä olisi ollut portin kivinen seinä. Näin ollen Osmanien valtakunnan ajoilta oleva portin ulkoasu ei olisi säilynyt, mutta portin ulkopuolelle olisi todennäköisesti muodostunut vilkas järjestäytynyt kauppapaikka. Suunnitelmaa sanottiin myös Valero khaniksi siksi, että paikan olisi toteuttanut Valerojen perhe. Sefardijuutalainen Valerojen perhe oli toteuttanut markkinapaikan Mahane Yeduhassa. Ashabee oli Pro-Jerusalem Societyn sihteeri 1919-1922 ja hänet oli nimitetty Jerusalemin brittiläisen sotilaskuvernöörin, eversti Ronald Storrsin ,siviilineuvonantajaksi 1918.

Ashabeen suunnitelma ei kuitenkaan toteutunut. Hänen mukaansa Pro-Jerusalem Societyllä ei ollut riittävästi varoja, jotta yksityiset yritykset olisi voitu vakuuttaa hankkeen kannattavuudesta. [4]

Kendallin suunnitelmaMuokkaa

Henry Kendall piti 1940-luvulla turhana Damaskuksenportin yhdistämistä toritoimintaan ja sitä jatkaviin puistoihin. Hänen mukaansa Jerusalemin vanhakaupunki oli niin erilainen ajanmukaiseen kaupunkirakentamiseen, jottei yhdistämistä kannattanut ajatella. Kendallin mukaan ympärille voisi ajatella barokkityylistä toria kaarevin porrasluiskin alasapäin. Kendallin suunnitelma ei toteutunut, mutta Jerusalemin kaupunginsuunnittelijat kuitenkin toteuttivat ambiteatterin, jossa olisi helppo pitää puheita mm. turisteille johdannoksi kaupunkiin menosta. Tähän tarkoitukseen amfiteatteri ei kuitenkaan tullut, vaan se meni torikaupan käyttöön käytännössä. [5]

KorjauksetMuokkaa

Damaskuksenportin sisä- ja ulkopuolella on palestiinalaistorikauppiaita. Jerusalemin kaupunki on edellisen kerran kunnostanut kunnallistekniikkaa Damaskuksenportin lähistöllä 1978-1979 päättyen. 2011 mennessä suunnitellaan kadun auki kaivamista, jonka on arveltu johtuvan mahdollisesta maanalaisen vesijohtoverkostin epäillyistä vuodoista. Liikkeenharjoittajat uskovat hankkeen heikentävän heidän tulonahankkimismahdollisuuksiaan ja jotkut uskovat joutuvansa luopumaan myynnistä paikalla. [6]

Damaskuksenportin keskiosan WGS84-koordinaatit ovat arviolta 31°46.892 N 35°13.841 E.

  1. Viro, 258
  2. http://www.christusrex.org/www1/ofm/mad/legends/legends056.html
  3. Viro, 258
  4. http://www.jerusalemquarterly.org/ViewArticle.aspx?id=317
  6. http://www.jmcc.org/news.aspx?id=328