FANDOM

Hollolan kulttuuritie on matkailureitti, jonka varrella kulkee pyörätie pitkiä osuuksia. Sen muodostaa pääasiassa Hollolan entisen pitäjän Lahden kylästä Hollolan kirkonkylään kulkeva Päijänteen Vesijärven rantatie, Rantatie eli yhdystie 2956 sekä Hollolan kirkonkylästä Viipurin yliselle tielle, nykyiselle valtatie 12:lle vievä yhdystie 3161, Kirkkotie.

Reitti alkaa Lahden keskustasta Lahden linja-autoaseman eteläpuolelta, kohdasta, jossa seutuetie 140:n, entisen valtatie 4:n, joka tunnettiin myös Savon valtatienä, nykyisenä Savontienä, Hollolankatu vaihtuu Lahdenkaduksi lounais-koillissuunnassa ja Aleksanterinkatu Jalkarannantieksi itäkaakko-luoteissuunnassa. [1]

Lahdesta HollolaanMuokkaa

Kartano, Teivaa ja JalkarantaMuokkaa

Lahden linja-autoasema jää kulttuuritien pohjoispuolelle, sen eteläpuolella on Shellin huolto-asema, joka toimii liikenneaseman tapaan kahvilana, mutta jossa on edelleen auton automaattipesumahdollisuus. Shellin aseman länsipuolelta sen ja Lahden urheilutalon välistä on purettu Esson ja Teboilin huoltoasema, minkä vuoksi paikalle on jäänyt runsaasti pysäköintitilaa pääasiassa Lahden urheilutalon käyttäjiä varten niin kuin linja-autoaseman pysäköintilueellakin.

Lahden linja-autoaseman takana pohjoisessa on Fellmanin kartano, joka toimii Lahden kaupunginmuseon päänäyttelypaikkana. Sen eteläpuolella ja kulttuuritien pohjoispuolella on ensiksi Lahden kisapuisto ja lännempänä kiertoliittymän ympärillä Lahden urheilutalo sekä Pikku-Vesijärven puisto, jossa ja myös Kariniemessä on puulajipuisto, arboretum. Pikku-Vesijärven puistossa ovat myös Lahti Energian vesiurut sekä itsenäisyyden 1977 juhlavuodeksi istutettu visakoivu muistolaattoineen.

Vesijärven rannassa Jalkarannantie ylittää suojatien länsipuolelta entisen junaradan, joka on muutettu Lahden stadionilta Vesijärven satamaan johtavaksi kävely- ja pyörätieksi.

Tie jatkuu alenevana Teivaan vedenottamon pohjoispuolelta ja Vesijärven etelärannan eteläpuolelta Teivaan sataman ohitse Pallaksenrannan kiertoliittymään.

Tie jatkuu korkealla kohti Tapanilaa, jossa se laskeutuu jälleen Vesijärven rannan tasolle. Tapanilaan laskeutuvan tien eteläpuolella, vasemmalla puolella, on entinen Jalkarannan kansakoulun paikka ja oikealla puolella on Myllysaari, johon johtaa kaksi peräkkäistä siltaa. Myllysaari on Lahden purjehdusseuralle siirtynyt saari, josta on löydetty muinaisjäännöksiä. Myllykäyttöön on käytetty Myllysaaren eteläpuolella olevaa pientä saarta, josta tuli huvitilaisuuksien järjestämispaikka 1900-luvun alussa.

Jalkarannantien eteläpuolella on Sammalsuonkatu, joka on ainoa valtatie 12:lle johtava tie Jalkarannasta sen jälkeen kun Läntiselle hautausmaalle johtava reitti tukittiin umpikujaksi. Myös Sammalsuonkadun liikennettä on muutettu kumpareiden ja liikenteenjakajien avulla. Sammalsuonkadun ylitse on rakennettu kaksi hirsistä jalankuljusiltaa pururadan ja hiihtoladun käyttäjien turvaksi.

Jalkarannantie nousee Vesijärven tasosta Kankolassa, jossa on tien pohjoispuolella Kankolankatu ja ostoskeskus sekä eteläpuolella Jalkarannan koulu, Tapanilan vanhainkoti ja sairaala.

Toinen Kankolan alueen tienristeys on Kiikkulan tienristeys, mihin liittyvä Kiikkulankatu johtaa myös Vesijärven rantaan.

Hollolan MessiläMuokkaa

Tie jatkuu länteen nousten jälkeen harjulle Korpikankareelle ja Rautakankankareelle, jonka länsipuolella tie laskee jälleen Vesijärven rannan tasolle Messilässä, jossa on Camping Messilä rannalla ja Messilän mäen päällä Messilän kartano. Camping Messilässä toimii elintarvikekioskin tasoinen kauppa, Messilän venesatama ja avoin langaton lähiverkko, jonka SSID on CampingMessila. Alueella on runsaasti asuntovaunuasukkaita. Kesällä maanantaita lukuunottamatta rannasta järjetetyään linjaliikennettä Vesijärven poikki aikataulun mukaan Lahteen, haluttaessa myös Enonsaareen Messilän satamasta.

KutajärviMuokkaa

Messilästä tie johtaa Kutajärvelle, jossa on lintuhavaintotorni. Tornin pysäköintialueelta rantaan johtava tie on tukittu betonisin estein ajoneuvoilta. Lintuhavaintotornia lähimmäs pääsee autolla ajamalla edemmäs Ehtootie 26:een Hollolan vanhainkodin rakennuksille joiden kaakkoiskulmasta jatkuu tie Kutajärvelle päin, minkä päätepisteeseen voi jättää ajoneuvon. Kutajärven lintutorni sijaitsee Kuivasniemen kärjessä. [2] Länsipääm rannassa on kahlaajia ja vesilintuja. [3]

Kutajärvi kuuluu Kutajärven alue-nimiseen Natura 2000-luonnonsuojelualueeseen.

PyhäniemiMuokkaa

Messilän jälkeen tie jatkuu miltei Vesijärven rannan tasoisena koko ajan Pyhäniemeen, jossa on Pyhäniemen kartano. Kartanossa järjestetään vuosien tauon jälkeen taidenäyttelyitä ja muita kulttuuritilaisuuksia. Pyhäniemen kartanon pohjoispuolella olevalla Vesijärven lahdella talvisodan aikana toimi Pyhäniemen lentokenttä. Pyhäniemen pohjoispuolella on Kotomäki-niminen huvila-asutusalue.

Hollolan kirkonkyläMuokkaa

Tie jatkuu Hollolan kirkonkylään, jossa on Hollolan kunnantupa, Hollolan keskiaikainen kivikirkko, Hentilän talomuseo, Hollolan kotiseutumuseo, Kapatuosian linnavuori sekä matkan päässä Parinpellon leirikeskus. Kylässä on myös Osuuskauppa Hämeenmaan Sale, joka rakennettiin lakkautetun osuuskaupan myymälän tilalle uudisrakennukseen.

Hollolan kunnan nykyinen kuntakeskus sijaitsee Salpakankaalla valtatie 12:n varrella.

Hollolan kirkonkylässä on myös ollut osuuspankki, jonka alkuperäinen rakennus on purettu, mutta jonka toiminta jatkui uudisrakennuksesta, josta myöhemmin lakkautettiin pankkitoiminta. Kirkonkylässä on myös Kirkonlahden venesatama Hollolan pappilan rannassa.

Heinäkuun 25.-27. päivä 2010 järjestetään kirkonkylässä kahdeksas Hollolan keskiaikatapahtuma, jossa teemana on roomalais-katolisen kirkon pyhimys Katariina Aleksandrialainen. Hollolan keskiaikainen kivikirkko on nimetty pyhän Marian mukaan, mutta Hämeessä lähin Katariina Aleksandrialaiselle nimetty kirkko on Lammin kirkko [4] Hollolan keskiaikainen kivikirkko on tiekirkko, jossa on päivystää opas.

  1. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=426949&n=6761756&scale=16000&tool=siirra&lang=fi
  2. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?x=2579934&y=6771114&srs=&text=&scale=16000&action=link&mode=&lang=FI
  3. http://www.phly.fi/retkeilykohteet_lintupaikat_hollola.php
  4. http://www.evl.fi/srk/lammi/alku1.htm