FANDOM

Lintilän työryhmä oli liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä, jonka tarkoituksena oli selvittää keino Yleisradion riittävän rahoituksen aikaansaamiseksi. Työryhmän jäseninä olivat puheenjohtajana kansanedustaja Mika Lintilä (kesk), varapuheenjohtajana kansanedustaja Tarja Filatov ([[Hämeen Sosialidemokraatit|sd) sekä kansanedustaja Jari Koskinen (kok). Muina jäseninä olivat eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Bjarne Kallis (kd), kansanedustaja Martti Korhonen (vas), työministeri ja kansanedustaja Anni Sinnemäki (vihr), eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Raimo Vistbacka, kansanedustaja Ulla-Maj Wideroos. Virkamiesjäseninä olivat alivaltiosihteeri Martti Hetemäki (valtiovarainministeriö), ylijohtaja Liisa Ero (liikenne- ja viestintäministeriö) sekä järjestöistä toimitusjohtaja Kari Väisänen (Taloudellinen Tiedotustoimisto). Lisäksi varsinaisena jäsenenä oli YTT Juhani Wiio. [1]

Esityksen johtoajatuksena oli olla puuttumatta mitenkään Yleisradion rahoituksen määrään, joka on vuosittain noin 480 000 000 €. Televisiolupamaksun korvaaminen Yleisradion palveluiden käytöstä riippumattomalla pakollisella maksulla olisi vähentänyt joidenkin Yleisradion palveluiden käyttäjien maksuja siten, että maksu kerättäisiin asuntokunnalta, jonka muodostavat vakinaisesti samassa osoitteessa asuvat täysi-ikäiset henkilöt. Tämän lisäksi maksua kerättäisiin yrityksiltä ja yhteisöiltä, joiden liikevaihto ylittää 400 000 € vuodessa kolminkertaisena. Yhteisöistä kuitenkin vapaita maksusta olisivat Suomen valtio, kunnat ja seurakunnat, elleivät ne harjoita liiketoimintaa. Maksajapohjan laajentamisen ja maksun pakollisuuden vuoksi 224 €:n vapaaehtoisen vuotuismaksun sijaan riittäisi työryhmän mukaan 175 €:n maksu. [2]

LähteetMuokkaa

  1. http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/866985
  2. http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/04/tyoryhma_ylen_rahoitukseen_175_euron_mediamaksu_700179.html