FANDOM

Suomen Keskustan puoluekokous 2010 järjestetään Lahdessa ja siinä valitaan Suomen Keskustan puheenjohtaja tehtävästä luopuvan Matti Vanhasen tilalle. Suomen Keskustan ollessa Vanhasen toisen haliltuksen päähallituspuolue, tullee Suomen Keskustan uudesta puheenjohtajasta myös Suomen pääministeri vaalikauden loppuun asti ja toimitusministeristön ajaksi.

PuheenjohtajavaaliMuokkaa

Puheenjohtajaehdokkaiksi ovat ilmoittautuneet kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen, kuntaministeri Mari Kiviniemi, elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ja toimittaja-maanviljelijä Timo Kaunisto.

Suomen Keskustan puoluesihteerin Keskustan puoluekokous valitsee puheenjohtajavaalista riippumatta, mitä kohtaan on esitetty kritiikkiä lähinnä siksi, että tämä valintatapa mahdollistaa sellaisen puoluesihteerin valinnan, jolla ei ole välttämättä hyviä yhteistyöedellytyksiä puolueen puheenjohtajan kanssa. Timo Kaunisto on esittänyt kritiikkiä puoluesihteeri Jarmo Korhosta kohtaan mainitsemalla, että puoluetoimistossa on virtahepo, toisin sanoen asia, josta ei haluta mielellään puhua. Timo Kaunisto kuuluu Suomen Keskustan kuusikoksi tunnettuun ryhmään, johon kuuluvat Antti Kaikkonen, Timo Kaunisto, Jari Leppä, Mika Lintilä, Juha Rehula ja Kimmo Tiilikainen. Kimmo Tiilikainen on hävinnyt puoluesihteerivaalin edellisellä kaudella puoluesihteeri Jarmo Korhoselle, jota vastaan myös Suomen Keskustan entinen puoluesihteeri, Pekka Perttula, on esittänyt kritiikkiä.