Fandom

Ilves Wiki

Sorokka

472sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

ValtausaikeetMuokkaa

Sorokka oli saksalaisten valtausaikeiden kohteena toisessa maailmansodassa operaatio Barbarossan alaoperaation, :n, aikana. Suomella asiaan oli poliittisia esteitä, mm. se, että pelättiin, että koska Britannia oli julistantu sodan Suomelle itsenäisyyspäivänä 6.12.1941 sen vuoksi, että suomalaiset joukot olivat edenneet niin pitkälle Itä-Karjalaan, että neuvostoliittolaiset olivat painostaneet britit julistamaan sodan Suomelle.

Ei pidetty hyvänä, että Suomi menettäisi kanssasotijan maineensa ja leimautuisi Saksan valtakunnan poliittiseksi liittolaiseksi sodanpäämäärien suhteen, koska virallinen linja oli se, että Suomi oli joutunut Neuvostoliiton hyökkäyksen kohteeksi 25. kesäkuuta 1941 sen suorittamien Suomen pommitusten johdosta, vaikka Suomi oli ollut jo tätä ennen monipuolisessa sotilaallisessa yhteistyössä Saksan valtakunnan kanssa Saksan hyökkäysvalmistelujen suhteen.

Sorokan kautta kulki Muurmannin radan itäinen haara, joka mahdollisti Leand and Lease -avun kuljettamisen Murmanskista ja Arkangelista etelään työläisten ja talonpoikien puna-armeijalle. Tämän vuoksi Sorokan hallitussapito oli Neuvostoliitolla sen Britannialta ja Yhdysvalloilta laivasaattueiden avulla saaman sotilasavun vuoksi tärkeää.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki