FANDOM

Suomen Keskustan 73. sääntömääräinen puoluekokous järjestetään 11. kesäkuuta-13. kesäkuuta 2010 Lahdessa. Kokouksen tärkeä tapahtuma on Suomen Keskustan puheenjohtajan vaali, koska Suomen Keskustan seuraavastakin puheenjohtajasta tulee omaksutun parlamentaarisen periaatteen, jonka mukaan puolueen puheenjohtajat toimivat ministereinä ja eduskunnan kansanedustajamäärältään suurimman puolueen puheenjohtaja pääministerinä. Suomen Keskustan puheenjohtaja ja pääministeri Matti Vanhanen ei ole ehdokkaana, vaikka hän oli ehdottanut Suomen Keskustan puoluekokouksessa 2008, että hänet olisi valittu kahden vuoden sijaan neljäksi vuodeksi Suomen Keskustan puheenjohtajaksi.

Suomen perustuslain mukaan pääministerin valitsee eduskunta, mutta parlamentaarisen käytännön mukaan hallituspuolueiden kansanedustajat äänestävät tai heidän tulisi käytännön mukaan äänestää hallitusrintaman eduskunnassa valintahetkellä suurimman puolueen puheenjohtaja pääministeriksi. Toiseksi suurimman puolueen puheenjohtaja on yleensä valtiovarainmnisteri.

PuheenjohtajavaaliMuokkaa

PuheenjohtajaehdokkaatMuokkaa

Ensimmäisenä puheenjohtajaehdokkaaksi oli ilmoittautunut Keskustapuolueen ja Suomen Keskustan entinen puheenjohtaja, kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen. Sitten puheenjohtajaehdokkaaksi ilmoittautui hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi. Myöhemmin ehdokkaiksi ilmoittautuivat elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ja kansanedustaja Timo Kaunisto.

Keminmaalainen Paavo Väyrynen on entinen moninkertainen ulkoasiainministeri ja hän on korostanut ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa sekä pääministerin kykyä vastata suurista poliittisista kokonaisuuksista.

Paavo Väyrynen kiitti Etelän mediaa siitä, että se oli nostanut Kiviniemen ja Pekkarisen esille, jolloin hän voi tulla kompromissiehdokkaaksi esille. Helsingin Sanomien julkaiseman mielipidetiedustelun mukaan Keskustan kannattajien mielestä Etelän media on toiminut epäreilusti Suomen Keskustaa kohtaan puheenjohtajavaalikampanjan aikana.

Alunperin Jalasjärven Alavallista kotoisin oleva, mutta Helsinkiin muuttanut Mari Kiviniemi, joka on nurmijärveläisen Matti Vanhasen II hallituksessa vastuussa lähinnä kuntien yhdistämisestä PARAS-hankkeen keinoin, on korostanut olevansa vaihtoehto nykyiselle, mitä jotkut toimittajat ovat kaupallisessa lehdistössä korostaneet. Mari Kiviniemeä puheenjohtajaksi kannatti Euroopan parlamentin jäsen, entinen pääministeri Anneli Jäätteenmäki ja Keskustapuolueen entinen puoluesihteeri sekä entinen puolustusministeri, kansanedustaja Seppo Kääriäinen. Paavo Väyrysen mukaan Mari Kiviniemi ja Paula Lehtomäki ovat olleet Matti Vanhasen II hallituksen heikoimmin suoriutuneet ministerit.

Väyrynen katsoi Kiviniemen rasitteeksi liian pitkälle menneen ja tarpeettoman suuriin kuntayksiköihin jossain johtaneen ja johtavan PARAS-hankkeen etenemisen sekä Lehtomäen rasitteeksi ympäristöministerinä monille kalliiksi tulleen haja-asutusalueiden uudet jätevesivaatimukset.

Jyväskyläläistä Mauri Pekkarista on pidetty tietävänä yleisosaajana, jonka tavoitteita hallituksessa on ollut mm. energiapuun käytön lisääminen, jonka on uskottu tuottavat 7000 työpaikkaa. Lähinnä ydinvoiman kannattajat ovat viitanneet tähän risupakettina, joka edellyttää mittavia valtiotukia. Kuitenkin Mauri Pekkarinen elinkeinoministerinä kannatti luvan myöntämistä niin Fennovoiman ydinvoimallalle kuin myös Olkiluoto-4:lle. Vastauksena kysymykseen, miksi Pekkarinen kannatti toistakin ydinvoimalaa pannen sen energiaosaston valmisteluun, vaikka puhui julkisesti vain yhdestä, Pekkarinen totesi, että se oli tsoukki.

Laitilalainen kansanedustaja Timo Kaunisto on toiminut toimittajana Maaseudun Tulevaisuudessa ja Turun Sanomissa. Päätoimena kansanedustajan toimen ohella Kaunisto omistaa kahta maatilaa, joiden tuotantosuunta on kananmunientuotanto. Timo Kaunisto kuuluu Suomen Keskustan kuusikkoon, jonka viisi muuta jäsentä ovat kansanedustajat Antti Kaikkonen, Jari Leppä, Mika Lintilä, Juha Rehula ja Kimmo Tiilikainen. Kuusikko on esiintynyt yhdessä tavalla, jonka on katsottu kritiitiksi Suomen Keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhosen toiminnalla eduskuntavaalien 2007 vaalirahoituksen yhteydessä. Kaunisto jopa mainitsi, että Suomen Keskustan puoluetoimistossa on virtahepo, asia, josta ei haluta julkisesti puhua, minkä uskottiin tarkoittaneen puoluesihteeri Jarmo Korhosta. Yleispoliittisesti Mari Kiviniemen tapaan Timo Kaunisto edustaa vaihtoehtoa. Energiapolitiikan osalta Kaunisto on profiloitunut kaiken lisäydinvoiman vastustajaksi. Hän on myös kannattanut sitä, ettei Jarmo Korhosta valita uudelleen Suomen Keskustan puoluesihteeriksi, jotta valittavalla puheenjohtajalla olisi yhteistyön edellytykset omaava puoluesihteeri. Kukaan muu puheenjohtajahdokas ei ollut otanut kantaa puoluesihteerin henkilöön kuin Kaunisto.

PuheenjohtajavaalikampanjaMuokkaa

Suomen Keskustan järjesti kaikki puheenjohtajaehdokkaat käsittävän maan laajuisen kiertueen ehdokkaiden tueksi. Kiertueen tilaisuuksissa puheenjohtajina oli tunnettuja maakunnallisia sanomalehtimiehiä ja -naisia sekä Johanna Korhonen.

Kampanja huipuntui puheenjohtajaehdokkaiden tilaisuuteen Lahden puoluekokouksessa.

KannatusMuokkaa

Koska puheenjohtajan ja puoluesihteerin valitsee noin 2000 - 4000 begin_of_the_skype_highlighting              2000 - 4000      end_of_the_skype_highlighting virallista puoluekokousedustajaa, joita jokainen perusyhdistys voi lähettää yhden alkavaa sataa jäsentään kohden, on kannatuksesta vaikea saada tietoja etukäteen. Ilta-Sanomat ja muut lehdet ovat yrittäneet kysellä piirijohtajien mielipiteitä, mutta koska puoluekokousedustajat äänestävät piireistä riippumatta yksilöllisesti, ei menetelmä ole luotettava. Erityisesti joissain tiedusteluissa Mauri Pekkarisen ja Mari Kiviniemen taakse kannatuksessa kolmanneksi jäänyt Paavo Väyrynen oli korostanut, että puoluekokousedustajat ratkaisevat.

Suomen Keskustan verkkosivujen osallistujilleen maksullisessa mielipidetiedustelussa kuitenkin Paavo Väyrysen kannatus oli 37%, Mauri Pakkarisen 28%, Mari Kiviniemen 28% ja Timo Kauniston 7%. Paavo Väyrysen kampanjapäällikkönä oli entinen kansanedustaja ja 2011 eduskuntavaalien ehdokas Petri Neittaanmäki. Monissa mielipidetiedusteluissa kannatetuimpina ovat olleet Mauri Pekkarinen ja Mari Kiviniemi Paavo Väyrysen ollessa kolmantena ja Timo Kauniston neljäntenä. Mauri Pekkarinen on uskonut saavansa kannatusta lähinnä Paavo Väyrysen kannattajilta.

Yleisesti on uskottu, että mikäli Paavo Väyrynen ei pääse toiselle vaalikierrokselle, hänen kannattajansa äänestävät Mauri Pekkarista ja mikäli Timo Kaunisto ei pääse toiselle vaalikierrokselle, hänen kannattajansa äänestävät Mari Kiviniemeä.

PuoluesihteerivaaliMuokkaa

Toinen merkittävä henkilövaali Suomen pääministeriksi valittavan puheenjohtajan lisäksi on Suomen Keskustan puoluesihteerin vaali, jossa kolmannelle kaudelleen jatkoa yrittää vahvan kannatuksen saanut puoluesihteeri Jarmo Korhonen. Korhosen vastaehdokkaaksi ryhtyi entinen Mauri Pekkarisen ja Matti Vanhasen erityisavustaja, Suomen Keskustan pää-äänenkannattaja Suomenmaan päätoimittaja Timo Laaninen. Timo Laanista kannattivat yleensä ne, jotka kannattivat Mari Kiviniemeä tai Timo Kaunistoa puheenjohtajaehdokkaiksi.

Puoluesihteeri Jarmo Korhonen piti puoluekokouksessa puolen tunnin mittaisen puheen, jossa hän korosti, että Suomen Keskustan tilinpäätös on voitollinen. Ilta-Sanomien mukaan puoluesihteeri Korhosen puheen aikana salista käveli ulos paljon puoluekokousedustajia antaen ymmärtää, että se oli vastalause Jarmo Korhoselle.

PaneelikeskustelutMuokkaa

Puoluekokouksen yhteydessä paneelikeskusteluja, joissa oli Suomen Keskustan ulkopuolisia asiantuntijoita. Työ ja yrittäjyys on yhteinen voimavara-paneelissa Hiihtomuseolla toimi valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas (sd.), ja sen puheenjohtajana toimi toimittaja Hannu Lehtilä. Panelisteina olivat Keskustan työmarkkina-asiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Raija Moilanen, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Kalli, julkisten ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori (sd.), Opetusalan ammattijärjestön, OAJ:n, varapuheenjohtaja Päivi Koppanen. Läsnä panelistien joukossa oli myös yrittäjäasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Mauri Salo.

ViihdeMuokkaa

Toimittaja Aki Korvolan Silminnäkijä-ohjelmalle tehdystä havainnosta, että Matti Vanhasen omakotitalostyömaalle olisi tuotu rakennustyömaalta maksuttomia lautoja ja siitä syntynyttä lautakasakohua, jota TM Rakennustekniikan edustajat eivät voineet aihetodistein vahvistaa, parodisoiden puoluekokouksessa järjestettiin lautakasafestivaali - Woodstock Lahti, johon sai ilmoittautua kuka tahansa Suomen Keskustaan liittymätönkin 50 euron hinnalla saaden festivaalirannekkeen ja kuljetuksia Lahden ulkopuolelta. Lautakasafestivaaliin liittyi perjantaina kolme ajankohtaisseminaaria: Ihmisarvoinen elämä, Demokratia - mikä mättää sekä Talous ja ympäristö. Illalla kello 19 lautakasafestivaali jatkui Ilon talossa Lahdessa Vapaudenkadulla Anna Abreun konsertilla. Perjantai-iltana Lahden Suurhallissa soitti lavatansseissa Titta & tanssiorkesteri Timantti sekä Timankinorkesteri. Lauantaina samaan tilaan oli kutsuttu Yölintu ja Hannu Lehtosen orkesteri.

Vuosikymmeniä aikaisemmin Keskustapuolueen puheenjohtaja Paavo Väyrynen parodisoi jalasmökkiinsä liittyneen kansanedustajien päivärahakohun tuomalla kampanjaansa mukaan pienen jalasmökin Lahden torille.

PuoluekokousaloitteetMuokkaa

Puoluekokousaloitteita puoluekokoukselle jätettiin 273. Suomen Keskustan puoluetoimisto avasi myös verkkosivuille vapaan aloitekanavan.

TavoiteohjelmaMuokkaa

Puoluekokous hyväksyy Suomen Keskustan tavoiteohjelman 2010-luvulle, johon sai tehdä aloitteita maaliskuun 2010 loppuun saakka.

LähteetMuokkaa

Suomen Keskustan 73. sääntömääräisen puoluekokouksen 324-sivuinen puoluekokousasiakirja, Ilta-Sanomat, Suomen Keskustan viralliset verkkosivut