FANDOM

Ust-Ilimski lesopromyšlennyi kompleks, tai lyhyesti Ust-Ilimski LPK (Malline:K-ru, "Ust-Ilimskin metsäteollisuusyhtymä") on 1980-luvun alussa perustettu alkujaan neuvostoliittolainen selluloosatehdas, jonka yhteydessä on myös mekaanista puunjalostusta. Tehtaan ja sen rakennustyöt alkoivat 1973 ja selluloosan tuotantolinja luovutettiin tuotannolliseen käyttöön joulukuussa 1980. Tehtaalla on 1 571 työntekijää. [1] Puuhankinnasta vastaa IlimSibLes ja vuosittaiset hakkuut koostuvat 3 360 000 m3:stä puuta.

Seuraavan kerran Venäjän federaation alueelle on ilmoitettu perustettavan uusi kokonaan uusi selluloosatehdas 2010, kun Gruppa Ilim ilmoitti laajentavansa Bratskin tehtaan selluloosan tuotantoa 720 000 tonnilla vuodessa uuden investoinnin avulla.

Tehtaalla on neljä Rauma-Repolan toimittamaa vajaa seitsemän metriä leveää selluloosankuivauskonetta, jollainen on myös Arkangelin selluloosa- ja paperitehtaalla Novodvinskissä.

Neuvostoliiton aikaMuokkaa

Tehtaan selluloosantuotantolinja pluovutettiin pysyvään tuotannolliseen käyttää joulukuussa 1980. Tehtaan tuolloinen tuotantokyky oli 250 000 tonnia valkaistua selluloosaa vuodessa. [2]

Yksityistämisen aikaMuokkaa

Yrityskokonaisuudesta muodostettiin yksityistämislainsäädännön perusteella 37 eri oikeushenkilöä 11. lokakuuta 1991. Hajaantumisen ja taloudellisten ongelmien seurauksena tuotanto väheni 60% aikaisempiin tuotannon huippuvuosiin verrattuna.

Yhtiössä oli yli 30 yritystä, kun Ust-Ilimskissä olevat yhtiöt koottiin Ust-Ilimskin metsäteollisuuskonserniksi helmikuussa 1995. Vuoden 1994 tuotanto oli 265 000 tonnia selluloosaa, seuraavan vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana jo 349 000 tonnia.

Vuonna 1993 kirjoittivat työntekijät Venäjän federaation presidentti Vladimir Putinille kirjeen, jossa he valittivat Ilim Pulp Enterpraizin rikkovan kollektiivisia työehtosopimuksia ja maksavan Irkutsin alueen alhaisimpia palkkoja huolimatta tuotannon jatkuvasta noususta.[3]

Tehdas 2000-luvullaMuokkaa

Nykyisin tehtaan tuotantokapasiteetti on 630 000 tonnia selluloosaa 2006 tehdyn uudistuksen jälkeen. Tuotantolinja 2:n uudistusta olivat toteuttamassa Metso Paper ja Andritz runsaalla 10 000 000 eurolla. [4] [5] Tarkoituksena oli lisätä tuotantoa 850 tonnista 1 200 tonniin vuorokaudessa sekä selluloosan laatua. [6]

Se tuottaa valkaistua sulfaattiselluloosaa havupuista, sekä valkaisematonta lehtikuituselluloosaa sekä kemiallisia metsäteollisuustuotteita. Koska tehtaalla ei ole omaa paperin- tai kartonginvalmistusta, on sen tuotanto markkinaselluloosaa. Yritys vie ulkomaille 90% jalostamastaan selluloosasta pääasiassa Saksaan, Italiaan, Yhdistyneisiin kuningaskuntiin, Kreikkaan, Kiinaan, Korean tasavaltaan, Japaniin sekä Tunisiaan. Lehtiselluloosan tuotanto alkoi 1998 lähinnä Tyynenmeren alueen maiden kysynnän vuoksi.

Tunnustuksena vientinsä vuoksi Ust-Ilimskin metsäteollisuusyhtymä sai Venäjän federaation talousministeriön kunniamaininnan Paras venäläinen viejä 2002 Venäjän selluloosa- ja paperiteollisuuden -sarjassa.

Tehdas siirtyi Menatep-pankin omistuspiiriin Venäjän federaation Neuvostoliiton jälkeisessä yksityistämisessä ja sen kaupalliset toiminnot vientiin ja tuontiin liittyen hoidettiin OOO Kontinentalinvestin kautta. Lopuksi yhtiö siirtyi Ilim Pulpin, jonka nimi on nykyään Grup Ilim, piiriin.

TilastotietojaMuokkaa

LähteetMuokkaa

  1. http://www.ilimgroup.com/about-company/structure/ilim-east/ust-ilimsk/
  2. http://pribaikal.ru/industrial.html
  3. Nezavisimaja gazeta:Рабочие Усть-Илимского ЛПК готовы объявить голодовку, Александр Васильев, Ust-Ilimskin metsäteollisuusyhtymän työntekijät valmiita ilmoittamaan nälästä i16. syyskuuta 1993, luettu 11.1.2008 [1]
  5. Paper Technology, Volume 46 number 5, May 2005. sivu 57