FANDOM

Vilnan valtaus 1920 tapahtui 9. lokakuuta kenraaliluutnantti Lucjan Żeligowskin johdolla. Valtausta suunniteltiin yhteistoiminnassa Puolan kanssa, ja sen hyväksyi silloinen Puolan valtionhoitaja Józef Piłsudski.

Suwałkin sopimuksen vastainen sotatoimi Muokkaa

Kansainvälisten suhteiden kannalta Kansainliittoon päin yleisesti ja Ranskaan Entente-valtiona erityisesti oli välttämätöntä, ettei sotatoimi näyttänyt Puolan tasavallan hyökkäykseltä Liettuan tasavaltaan, vaan että kyseessä oli luonnollinen seuraus liettuanpuolalaista tyytymättömyydestä ja kapinasta Liettuaa kohtaan.

Johtoajatuksena oli käydä sotaa Liettuaa vastaan 10. lokakuuta 1920 päivällä maiden välillä voimaan astuvasta Suwałkin aseleposopimuksesta huolimatta. Tausta-ajatuksena oli mitätöidä se, että Liettua oli tehnyt rauhan Neuvosto-Venäjän kanssa jo 12. heinäkuuta 1920 Puolan vielä jatkaessa sotaansa, koska rauhansopimuksessa Neuvosto-Venäjä tunnusti alueiden kuuluvan, ei Puolalle, jonka kanssa se kävi vielä sotaa, vaan Liettualle. Tätä varten perustettiin Keski-Liettuan tasavalta, joka piti Liettuan alueita hallussaan kahdeksantoista kuukauden ajan.

6. lokakuuta 1920 Lucjan Żeligowski ilmoitti upseereilleen, että muodollisesti ryhdytään kapinaan Puolan hallitusta vastaan. Käskynalaiset eivät tienneet, että hanke oli Puolan valtionhoitajan hyväksymä, ja jotkut kieltäytyivät.7. lokakuuta Lucjan Żeligowski ilmoitti Józef Piłsudskille, ettei hän kykene suorittamaan tehtävää vähäisen innokkuuden vuoksi.

Hyökkäys kohti VilnaaMuokkaa

8. lokakuuta 1920 kuitenkin katsottiin joukkojen riittävän ja Lucjan Żeligowski ilmoitti vapauttavansa Vilnan Liettuan miehityksestä ja muodostavansa parlamentin, joka päättää kiisteltyhen alueiden kohtalosta. Noin 14 000 sotilaan vahvuinen ensimmäisen liettualais-valkovenäläisen divisoonan perustalta koottu joukko voitti vähäisin tappioin Liettuan kuningas Mindaugasin neljännen jalkaväkipataljoonan (Ketvirtasis pėstininkų Lietuvos Karaliaus Mindaugo pulkas) Rūdininkain metsässä. Vilnan joukot kuitenkin valtasivat vasta seuraavana päivänä.

Puolalaisten Vilnan valtaus ja Liettuan vallan luovutus EntentelleMuokkaa

Liettualaiset olivat ryhtyneet evakuoimaan kaupunkia 8. lokakuuta 1920. Vilnan puolaiset tervehtivät puolalaisjoukkojen tuloa. Liettualainen miliisi pyrki järjestämään vastarintaa. Liettuan hallituksen edustajat Ignas Jonynasin johdolla luovuttivat Vilnan hallinnan ranskalaisen everstin, Constantin Reboulin, johtamille Ententen edustajille, joiden määräysvaltaa Lucjan Żeligowski kieltäytyi tunnustamasta, minkä vuoksi he joutuivat jättämään kaupungin.

Keski-Liettuan tasavallan julistaminenMuokkaa

12. lokakuuta 1920 Lucjan Żeligowski julisti itsenäisen Keski-Liettuan tasavallan, jonka pääkaupunki oli Vilna. Keski-Liettuan tasavallan tueksi sen joukkoihin liittyi eversti Mścisław Butkiewiczin komentama kolmastoista Vilnan ulaanirykmentti (13 Pułk Ułanów Wileńskich). 20. lokakuuta-21. lokakuuta 1920 taisteluita käytiin Pikeliškiain läheisyydessä. 7. marraskuuta 1920 Lucjan Żeligowskin joukot aloittivat etenemisen kohti Giedraičiaita, Širvintosia ja Kėdainiaita. [[Lucjan Żeligowski|Żeligowski ehdotti tulitaukoa, johon Liettua ei suostunut. 17. marraskuuta Neuvosto-Venäjä tarjosi sotilasapua, johon Liettua ei ryhtynyt vastaanottajaksi. 18. marraskuuta ratsuväki mursi liettualaisten puolustuslinjat saavuttaen Kavarskasin jatkaen kohti Kaunasia. 19. marraskuuta-21. marraskuuta Liettuan päävoimat työnsivät Giedraičiaissa ja Širvintosissa takaisin Żeligowyskin joukot.

Kansainliitto välitti tulitaukosopimuksen 20. marraskuuta, jonka piti astua voimaan 21. marraskuuta kello 9. Liettuan seitsemäs jalkaväkirykmentti rikkoi sopimuksen tulitaun voimaanastumista edeltävän ehdon olla hyökkäämättä vastahyökkäämällä Giedraičiaissa päivien välisenä yönä ja jatkamalla taistelua kello 14:ään saakka. Kansainliiton pyynnöstä liettualaiset lopettivat ja aseleposopimus allekirjoitettiin 29. marraskuuta 1920.